Najważniejsze informacje serwisowe dotyczące instalacji solarnej

Written by Marcin Błachnio / Written by Rafał Machnicki
Wednesday, 06 May 2020 12:57
A- A A+

Informacja dla beneficjentów projektów realizowanych przez Gminę Ryki pt. „Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budownictwie jednorodzinnym na terenie Gminy Ryki – Czysta Energia” oraz „Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budownictwie jednorodzinnym na terenie Gminy Ryki – Przyjaźni Środowisku".

Najważniejsze informacje serwisowe dotyczące instalacji solarnej.

Stan instalacji należy sprawdzać regularnie pod kątem prawidłowej pracy, ewentualnych wycieków lub usterek.

Użytkownik powinien obsługiwać zestaw solarny zgodnie z instrukcją obsługi (wymóg utrzymania gwarancji producenta).

Najczęstsze awarie i problemy oraz sposoby ich usunięcia opisane są w instrukcji obsługi, z którą należy się zapoznać (dostępna na stronie).

Lista alarmów i błędów wyświetlane na sterowniku opisane są w linku na stronie.

Jeżeli usunięcie usterki się nie powiodło, proszę powiadomić pracownika Gminy.

Przypominamy o bardzo ważnych informacjach dotyczących użytkowania:

  1. Użytkownik zestawu powinien zapewnić stały odbiór ciepłej wody użytkowej, w przeciwnym razie może dojść do przegrzania instalacji solarnej.
  2. Podczas burzy zaleca się wyłączenie regulatora solarnego (automatyki) poprzez wyciągnięcie wtyczki z gniazda elektrycznego.
  3. W przypadku, kiedy Użytkownik zestawu solarnego nie będzie z niego korzystał  (np. wyjazdy urlopowe) należy włączyć tryb schładzania kolektorów w sterowniku solarnym.
  4. W przypadku dłuższych okresów niekorzystania z ciepłej wody użytkowej, należy przykryć kolektory materiałem nieprzepuszczającym promieni słonecznych np. plandeką.
  5. W przypadku długotrwałego braku zasilania elektrycznego oraz przy braku zestawu zasilania awaryjnego (opcja) w słoneczne dni zaleca się przykrycie kolektorów słonecznych plandeką i odizolowanie ich od promieniowania słonecznego.

Użytkownik zestawu solarnego powinien kontrolować:

a) stan sygnalizacji awaryjnej na panelu sterownika solarnego,
b) wskazania ciśnienia i temperatury, odczyt z grupy pompowej lub sterownika solarnego,
c) należy również zwracać uwagę na ewentualne nieszczelności przewodów, zacisków i armatury,
d) poprawność działania anody tytanowej przez sprawdzenie koloru świecącej diody na anodzie.

Użytkownik może wyłączyć zasilanie układu solarnego tylko w  przypadku wyładowania atmosferycznego, pożaru, zalania, przepięcia, zwarcia.

Informacja dla mieszkańców:

       W związku z okresem wiosenno-letnim oraz sezonem urlopowym chcielibyśmy poinformować Państwa o tym jak prawidłowo korzystać z zestawów solarnych w tym okresie.

Przypominamy o konieczności codziennego poboru ciepłej wody użytkowej , która jest produkowana w instalacjach solarnych. Brak odbioru ciepłej wody w słoneczne dni powoduje:

  1. Przegrzanie układu solarnego, co skutkuje wprowadzeniem układu w stan awaryjny (alarm)
  2. Wyłączy się pompa solarna aby uniknąć jej uszkodzenia poprzez rozgrzany do wysokich temperatur czynnik grzewczy (glikol)
  3. Zapowietrzenie układu, wypalenie uszczelek na przyłączach i w konsekwencji może to powodować rozszczelnienie układu glikolowego.

Zestawy solarne zostały zaprojektowane i dobrane wg deklarowanej ilości mieszkańców w poszczególnych nieruchomościach a co za tym idzie pod kątem średniego zużycia ciepłej wody na mieszkańca , która wynosi 45-50 litrów na osobę dziennie.

Bardzo prosimy również o zapoznanie się z instrukcją obsługi sterownika solarnego.

Zwracamy uwagę na konieczność stosowania funkcji trybu urlopowego podczas nieobecności mieszkańców w domu powyżej dwóch dni.

W instalacjach, które nie są wyposażone w układ zasilania awaryjnego lub w przypadkach wyłączenia energii elektrycznej powyżej pięciu godzin wskazane jest przykrycie jednostek zewnętrznych (kolektorów) plandeką lub innym materiałem, który odizoluje powierzchnię absorbera od promieni słonecznych.

Informujemy również, że w przypadku braku odbioru ciepłej wody a w konsekwencji wprowadzenie układu solarnego w stan przegrzania, usługi serwisowe związane z przywróceniem właściwej pracy systemu będą odpłatne ze względu na nieprawidłowe korzystanie z instalacji przez użytkownika.

NIEUZASADNIONE WEZWANIE SERWISU BĘDZIE ODPŁATNE

(zgodnie z cennikiem umieszczonym na stronie).

Lista alarmów/błędów wyświetlanych na sterowniku

Instrukcja obsługi zestawu solarnego

Instrukcja uruchomienia pompy po sezonie letnim

Usługi wykraczające poza zakres odpowiedzialności gwarancyjnej

Protokół reklamacyjny

Więcej informacji na: oze.ryki.pl

 

Urząd Miejski

ul. Karola Wojtyły 29
08-500 Ryki
tel. +48 818 657 110

Godziny przyjęć Burmistrza

poniedziałek 14:00-17:00
czwartek 8:00-11:00

Dyżury Przewodniczącego Rady

wtorek 10:00-12:00

Dyżury Radnych