Składanie informacji o azbeście
Właściciele nieruchomości mają obowiązek corocznego przedkładania do dnia 31 stycznia każdego roku aktualizacji informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania, po wcześniejszym dokonaniu oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest na terenie jego posesji.
Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13.12.2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w których był lub jest wykorzystywany azbest, przeprowadza inwentaryzację zastosowanych wyrobów zawierających azbest, przez sporządzenie spisu z natury.
Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest w dwóch egzemplarzach:
- osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta,
- pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej marszałkowi województwa.
drugi egzemplarz należy przechować do czasu sporządzenia następnej informacji.
Informacja o wyrobach zawierających azbest – celem wykazania ewentualnych zmian w ilości posiadanych wyrobów zawierających azbest – podlega corocznej aktualizacji w terminie do 31 stycznia każdego roku, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia
Brak zgłoszenia wyrobów zawierających azbest w terminie może skutkować nałożeniem kary administracyjnej.
Wszystkie wyroby azbestowe w Polsce muszą być usunięte do 2032 roku.
Inwentaryzacja o wyrobach zawierających azbest
Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest