Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Ryk

logo_felu.png

SUMP będzie kompleksowo obejmował wszystkie formy przemieszczania oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym, uwzględniając kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne i obrazując kompleksową logikę zmian, nie ograniczając się jedynie do rozwoju infrastruktury. Plan będzie dążył do obniżenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, klimat i ludzi, poprzez zwiększenie udziału przyjaznych środowisku środków transportu (transport publiczny, rower, komunikacja piesza).

Działania rekomendowane w Planie będą wynikać z definicji i oceny przyjętych scenariuszy.

Plan będzie zawierał cele strategiczne w perspektywie do 2040 r. - z uwzględnieniem specyfiki samorządów objętych obszarem MOF Ryk, równocześnie wpisujące się w cele unijnej i krajowej polityki zrównoważonej mobilności, polityki klimatycznej, polityki miejskiej, polityk horyzontalnych i innych. Plan będzie operacjonalizował cele w perspektywie do 2030 r., przekładając je na konkretną logikę zmiany - tj. kompleksowy i optymalny zestaw działań, służących realizacji danego celu, łączący w sobie kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i prawne, wskazując również orientacyjne koszty realizacji działań, a także konieczne zmiany zapisów w innych dokumentach strategicznych MOF. Logika ta stanowić będzie bazę dla późniejszej identyfikacji i wypracowania projektów inwestycyjnych - finansowanych ze środków własnych, krajowych i UE.

Plan będzie zawierał pakiety działań w zakresie następujących Obszarów Strategicznych: promowanie zielonego transportu, wdrożenie koncepcji MaaS, logistyka miejska, dostarczanie towarów i usług, zarządzanie mobilnością i inteligentnych systemów transportowych, intermodalność.

Plan będzie zawierał zakresy i obszary działań modelowych oraz system monitoringu wskaźników produktu (bezpośrednie efekty realizacji SUMP) i rezultatu (wpływ SUMP na otoczenie) z wskazaniem początkowych, docelowych oraz ustalonych w perspektywie 2030 r. wartości wskaźników. Uwzględnione zostaną wskaźniki dotyczące: poprawy jakości powietrza i ograniczania emisji CO2 oraz dostępności transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. System monitoringu będzie zintegrowany z wytyczonymi wcześniej celami opracowanymi w oparciu o metodę SMART.

Plan będzie uwzględniał kwestie projektowania uniwersalnego obejmującego wszystkie grupy odbiorców, w tym perspektywę osób z ograniczoną mobilnością. Plan, wraz z syntetycznym podsumowaniem, opracowany będzie w formie przystępnej w odbiorze dla mieszkańców obszaru zainteresowanych zrównoważoną mobilnością.

Plan będzie opracowany we współpracy z publicznymi i niepublicznymi grupami interesariuszy (uwzględnianymi również w badaniach jakościowych lub konsultacjach społecznych) z obszaru MOF.

Grupy docelowe:

Obywatele, instytucje i przedsiębiorstwa korzystające z rezultatów projektu oraz ich pracownicy, mieszkańcy

miast, mieszkańcy województwa.

Cel lub cele projektu:

Działania mające na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu.

Efekty, rezultaty projektu:

  • Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
  • Liczba opracowanych Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej – 1 szt.

Wartość projektu:  198 226,80 zł 

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich:  168 492,78 zł

#FunduszeEuropejskie