Opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Ryk
SUMP będzie kompleksowo obejmował wszystkie formy przemieszczania oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym, uwzględniając kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne i obrazując kompleksową logikę zmian, nie ograniczając się jedynie do rozwoju infrastruktury. Plan będzie dążył do obniżenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, klimat i ludzi, poprzez zwiększenie udziału przyjaznych środowisku środków transportu (transport publiczny, rower, komunikacja piesza).
Działania rekomendowane w Planie będą wynikać z definicji i oceny przyjętych scenariuszy.
Plan będzie zawierał cele strategiczne w perspektywie do 2040 r. - z uwzględnieniem specyfiki samorządów objętych obszarem MOF Ryk, równocześnie wpisujące się w cele unijnej i krajowej polityki zrównoważonej mobilności, polityki klimatycznej, polityki miejskiej, polityk horyzontalnych i innych. Plan będzie operacjonalizował cele w perspektywie do 2030 r., przekładając je na konkretną logikę zmiany - tj. kompleksowy i optymalny zestaw działań, służących realizacji danego celu, łączący w sobie kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i prawne, wskazując również orientacyjne koszty realizacji działań, a także konieczne zmiany zapisów w innych dokumentach strategicznych MOF. Logika ta stanowić będzie bazę dla późniejszej identyfikacji i wypracowania projektów inwestycyjnych - finansowanych ze środków własnych, krajowych i UE.
Plan będzie zawierał pakiety działań w zakresie następujących Obszarów Strategicznych: promowanie zielonego transportu, wdrożenie koncepcji MaaS, logistyka miejska, dostarczanie towarów i usług, zarządzanie mobilnością i inteligentnych systemów transportowych, intermodalność.
Plan będzie zawierał zakresy i obszary działań modelowych oraz system monitoringu wskaźników produktu (bezpośrednie efekty realizacji SUMP) i rezultatu (wpływ SUMP na otoczenie) z wskazaniem początkowych, docelowych oraz ustalonych w perspektywie 2030 r. wartości wskaźników. Uwzględnione zostaną wskaźniki dotyczące: poprawy jakości powietrza i ograniczania emisji CO2 oraz dostępności transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. System monitoringu będzie zintegrowany z wytyczonymi wcześniej celami opracowanymi w oparciu o metodę SMART.
Plan będzie uwzględniał kwestie projektowania uniwersalnego obejmującego wszystkie grupy odbiorców, w tym perspektywę osób z ograniczoną mobilnością. Plan, wraz z syntetycznym podsumowaniem, opracowany będzie w formie przystępnej w odbiorze dla mieszkańców obszaru zainteresowanych zrównoważoną mobilnością.
Plan będzie opracowany we współpracy z publicznymi i niepublicznymi grupami interesariuszy (uwzględnianymi również w badaniach jakościowych lub konsultacjach społecznych) z obszaru MOF.
Grupy docelowe:
Obywatele, instytucje i przedsiębiorstwa korzystające z rezultatów projektu oraz ich pracownicy, mieszkańcy
miast, mieszkańcy województwa.
Cel lub cele projektu:
Działania mające na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu.
Efekty, rezultaty projektu:
- Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
- Liczba opracowanych Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej – 1 szt.
Wartość projektu: 198 226,80 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 168 492,78 zł